Tajniki kompozycji. Sztuka XX i XXI wieku
Tajniki kompozycji. Sztuka XX i XXI wieku — wykład otwarty prof. dr. hab. Marka Przybyła w ramach Festiwalu Obrazu 2025
9 maja 2025, 12:00
Atrium UAP, ul. 23 Lutego 20.
wstęp wolny
Wykład „Tajniki kompozycji. Sztuka XX i XXI wieku” prof. Marka Przybyła jest kontynuacją poprzedniego, który dotyczył sztuki dawnej od starożytności po wiek XIX-sty. Wykład będzie traktował o tym, czy i jak ewentualnie zmieniło się pojęcie kompozycji w sztuce współczesnej. Na ile artyści XX i XXI wieku korzystają z dawnych zasad wypracowanych w wiekach przeszłych, a na ile to pojęcie zostało przez nich zredefiniowane?
Począwszy od końca XIX wieku artyści, choć przynależący do licznych nurtów i kierunków, w sposób spektakularny poszukiwali własnego, indywidualnego stylu, weryfikując często w ten sposób zasady myślenia o kompozycji. Proponowany wybór autorów i ich dzieł ma, ze względu na ramy czasowe wykładu, mocno zawężony i subiektywny charakter. Projekcja ma formę chronologiczną, służącą podkreśleniu bogactwa i różnorodności postaw w myśleniu o kompozycji, czy z drugiej strony jej przewartościowaniu, ignorowaniu itp.
Począwszy od końca XIX wieku artyści, choć przynależący do licznych nurtów i kierunków, w sposób spektakularny poszukiwali własnego, indywidualnego stylu, weryfikując często w ten sposób zasady myślenia o kompozycji. Proponowany wybór autorów i ich dzieł ma, ze względu na ramy czasowe wykładu, mocno zawężony i subiektywny charakter. Projekcja ma formę chronologiczną, służącą podkreśleniu bogactwa i różnorodności postaw w myśleniu o kompozycji, czy z drugiej strony jej przewartościowaniu, ignorowaniu itp.
Marek Przybył — Urodzony w 1961 roku w Poznaniu. W latach 1982-1987 studiował w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu. W 1987 roku uzyskał dyplom z malarstwa w pracowni prof. Jacka Waltosia i z rysunku w pracowni prof. Józefa Fliegera. Od 1987 roku jest pracownikiem badawczo-dydaktycznym Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu (wcześniej PWSSP, ASP). W 2014 roku uzyskał tytuł profesora sztuk plastycznych. Prowadzi XI Pracownię Malarstwa na Wydziale Obrazu i Działań Interdyscyplinarnych.
Autor 29 wystaw indywidualnych. Brał również udział w około 70 wystawach zbiorowych w kraju i za granicą. Dwie ostatnie ważne wystawy indywidualne to: MIGAWKI SCENY MIJANKI STRZĘPY w Muzeum Staszica w Pile (2022) oraz DYLEMATY w Galerii Sztuki Kraska na Wydziale Biologii UAM (2023). Ostatnie istotne wystawy zbiorowe to: międzynarodowa wystawa CULTURE BEAT (Poznań, Granada, 2024), cykl wystaw NIEPRZERWANY DIALOG (m.in. Kraków, Piła, Poznań, Częstochowa, 2024), a także ARCHE ARCHEO ARCHEOLOGIA (Muzeum Archeologiczne Poznań 2024-2025).
Jego prace znajdują się w kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Narodowego w Radomiu, Kolekcji Krzysztofa Musiała oraz wielu innych kolekcjach prywatnych krajowych i zagranicznych. Jest autorem licznych publikacji na temat sztuki, jak również projektów badawczych: NEIGHBOURHOOD I & II 2018 i 2019 r. w Lebus – Niemcy i współautorem projektu KORESPONDENCJA w latach 2015-2019 Polska, Hiszpania, Czechy. Organizator licznych podróży artystycznych m.in. do Grecji, Hiszpanii, Holandii, Francji, Niemiec oraz Włoch.
Autor 29 wystaw indywidualnych. Brał również udział w około 70 wystawach zbiorowych w kraju i za granicą. Dwie ostatnie ważne wystawy indywidualne to: MIGAWKI SCENY MIJANKI STRZĘPY w Muzeum Staszica w Pile (2022) oraz DYLEMATY w Galerii Sztuki Kraska na Wydziale Biologii UAM (2023). Ostatnie istotne wystawy zbiorowe to: międzynarodowa wystawa CULTURE BEAT (Poznań, Granada, 2024), cykl wystaw NIEPRZERWANY DIALOG (m.in. Kraków, Piła, Poznań, Częstochowa, 2024), a także ARCHE ARCHEO ARCHEOLOGIA (Muzeum Archeologiczne Poznań 2024-2025).
Jego prace znajdują się w kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Narodowego w Radomiu, Kolekcji Krzysztofa Musiała oraz wielu innych kolekcjach prywatnych krajowych i zagranicznych. Jest autorem licznych publikacji na temat sztuki, jak również projektów badawczych: NEIGHBOURHOOD I & II 2018 i 2019 r. w Lebus – Niemcy i współautorem projektu KORESPONDENCJA w latach 2015-2019 Polska, Hiszpania, Czechy. Organizator licznych podróży artystycznych m.in. do Grecji, Hiszpanii, Holandii, Francji, Niemiec oraz Włoch.
Koordynator sekcji wykładów Festiwalu Obrazu: dr Adam Gillert; wsparcie organizacyjne wykładu: Magdalena Kasprzak
Wykład jest częścią Festiwalu Obrazu 2025 — wydarzenia artystycznego towarzyszącego konkursowi malarskiemu Nowy Obraz / Nowe Spojrzenie organizowanego przez Wydział Obrazu i Działań Interdyscyplinarnych UAP. https://woidi.pl/FestiwalObrazu2025
Identyfikacja graficzna: José Manuel Jiménez Muñoz
Wydarzenie na facebooku: https://www.facebook.com/share/1BpBCTmh4D/