Od cynobru do CMYK-a
Od cynobru do CMYK-a — wystawa dydaktyczek i dydaktyków Wydziału Obrazu i Działań Interdyscyplinarnych w ramach Festiwalu Obrazu 2025
kuratorki:
dr hab. Monika Korona, prof. UAP
mgr Natalia Brzezińska
mgr Magdalena Kasprzak
mgr Magda Misiewicz
dr Agnieszka Sowisło-Przybył
mgr Monika Szczygieł
9 maja – 22 czerwca 2025
wernisaż: 9 maja 2025, 16:00
Uniwersytet Ekonomiczny, budynek D, ul. Towarowa 55
Wystawa czynna w godzinach otwarcia budynku.
osoby artystyczne:
dr hab. Tomasz Kalitko, prof. UAP
mgr Jakub Matusewicz
dra hab. Joanna Marcinkowska, prof. UAP
mgra Natalia Brzezińska
prof. dr hab. Marek Haładuda
mgra Magda Misiewicz
prof. dr hab. Marek Przybył
mgr. Magdalena Kasprzak
dra Agnieszka Sowisło-Przybył
mgra Monika Szczygieł
prof. dr hab. Jacek Strzelecki
dr Adam Gillert
dr hab. Vladislav Radzivillovic prof. UAP
dra hab. Barbara Pilch, prof. UAP
mgra Diuna Ostrowski
dra hab. Katarzyna Kujawska-Murphy, prof. UAP
dr hab. Filip Wierzbicki-Nowak, prof. UAP
dra hab. Natalia Wegner, prof. UAP
dr Jakub Malinowski
prof. dr hab. Andrzej Banachowicz
mgra Anna Morysewicz
dr Dariusz Subocz
mgr Jose Manuel Jimenez Muñoz
dr Paweł Napierała
mgr Piotr Koźniewski
dra hab. Monika Korona, prof. UAP
Opis kuratorski (dr Agnieszka Sowisło-Przybył):
Wystawa Od cynobru do CMYK-a prezentuje prace artystek i artystów, dydaktyczek i dydaktyków Wydziału Obrazu i Działań Interdyscyplinarnych UAP. Ekspozycja w przestrzeniach Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu odbywa się w ramach Festiwalu Obrazu organizowanego przez WOiDI na Uniwersytecie Artystycznym im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu.
Tytuł wystawy określa umowne ramy czasowe oraz sugeruje odniesienia do szeroko rozumianej kultury wizualnej pomiędzy cynobrem – pigmentem stosowanym na freskach od neolitu a CMYK-iem – wykorzystywaną we współczesnym druku przestrzenią barw. W starożytności pigment cynobrowy pozyskiwany był z minerału wydobywanego głównie z kopalni w Hiszpanii, a wzmianki o nim można znaleźć m.in. u greckich filozofów Theophrastusa i Teofrasta czy później w I w. p.n.e. u rzymskiego architekta Witruwiusza, a wiek później u Pliniusza. Jednym z najznakomitszych przykładów zastosowania cynobru jest Villa dei Misteri w Pompejach, gdzie ścienne malowidła ukazują jego intensywność. Ograniczona dostępność tego minerału spowodowała konieczność opracowania syntetycznej receptury, której przygotowanie według Kassi St. Clair, przypominało alchemiczny proces transformacji rtęci i siarki. Od czasów nowożytnych cynober jest używany powszechnie, znajdując wiele chemicznych zamienników.
Przedział Od cynobru do CMYK-a wskazuje na rozwój technologii malarskiej, w obszarze której artystki i artyści nie ustają w poszukiwaniach nowych rozwiązań i narzędzi, także cyfrowych i wirtualnych. Obecnie cynober można zapisać w przestrzeni barwnej CMYK jako współrzędne 0,71 %, 77 %, 11 %.
Tytuł niniejszej wystawy ma charakter symboliczny, nie eksploruje problemu w kontekście historii technik malarskich i ewolucji pozyskiwania określonego pigmentu. Niemniej wśród pokazanych obrazów znajdują się również te, w których cynober występuje. Przede wszystkim jednak prace swobodnie odnoszą się do zagadnienia obrazowania w kontekście postępującej cyfryzacji i wykorzystywania nowych technologii w malarstwie. Prezentują również szerokie spectrum formalnych oraz artystycznych perspektyw: od obrazu figuratywnego do abstrakcji, od studium do syntezy, od obrazu realnego do rzeczywistości rozszerzonej.
Każda z osób artystycznych biorących udział w wystawie tytułową oś czasu odnosi do własnych doświadczeń artystycznych i procesu twórczego, który może ulegać nieustannym przeobrażeniom i nierzadko prowadzi do indywidualnej redefinicji medium malarskiego.
Wystawa jest częścią Festiwalu Obrazu 2025 — wydarzenia artystycznego towarzyszącego konkursowi malarskiemu Nowy Obraz / Nowe Spojrzenie organizowanego przez Wydział Obrazu i Działań Interdyscyplinarnych UAP. https://woidi.pl/FestiwalObrazu2025
Identyfikacja graficzna: José Manuel Jiménez Muñoz
Wydarzenie na facebooku: https://www.facebook.com/share/1E2nq8BErH/