Garnitur

Mateusz Drozdowski
GARNITUR
wystawa indywidualna w Pyramida Gallery (ul. Garbary 64, Poznań)
8 — 10 maja 2025
wernisaż: 8 maja, 18:30 — Festiwal Obrazu 2025

 

Wystawa jest czynna w godzinach otwarcia galerii: 12:00 — 18:00.

 

Opis kuratorski:

Wystawa „Garnitur” prezentuje wybrane obrazy autorstwa Mateusza Drozdowskiego. Jej tytuł odnosi się do wykorzystywanych przez artystę starych fotografii z rodzinnego albumu, wśród których najstarsze zdjęcie pochodzi z lat 70 XX wieku, natomiast większość została wykonana w latach 90. i 00. W kontraście do współczesnej nadprodukcji fotografii, dawniej zdjęcia wykonywano rzadko, a dobrą okazją do ich zrobienia były rodzinne uroczystości. Osoby na zdjęciach uwieczniano zwykle nie w ich codziennych ubraniach, lecz w „odświętnym” stroju. Domyślnym eleganckim wyborem dla mężczyzny stał się tytułowy garnitur.
Strój ten ma długą historię, której interesujący etap opisał John Berger w rozdziale książki „O Patrzeniu” pt. „Garnitur i fotografia”. Autor analizuje fotografie Augusta Sandera i zwraca uwagę na moment wzrostu popularności garnituru jako eleganckiego stroju wśród klasy chłopskiej i robotniczej. Zauważa, że garnitur został zaprojektowany jako strój dla “siedzącej władzy” i rozpowszechnił się wśród klasy rządzącej (ostatnie 30 lat XIX wieku) i urzędników. Dopiero później “Klasy pracujące […] przyjęły jako własne pewne standardy klasy, która nimi rządziła — między innymi standard elegancji i stroju. Jednocześnie samo zaakceptowanie tych standardów, przystosowanie się do norm, które nie miały nic wspólnego czy to z ich własnym dziedzictwem, czy to z codziennym doświadczeniem, skazywało ich, w obrębie tego systemu standardów, na to, że zawsze byli postrzegani i rozpoznawani przez klasy wyższe jako gorsi, niezgrabni, niezręczni […]”. [1] Prace Mateusza Drozdowskiego dotyczą okresu prawie wiek późniejszego, jednak garnitur nadal jest obowiązującym eleganckim strojem, bez względu na status społeczny. W wielu obrazach jest elementem podkreślającym dziwność i sztywność sytuacji, niepasującym, powodującym zgrzyt.

Zaprezentowane na wystawie prace stanowią interesujący, wielowątkowy zbiór — spektrum nierealnych sytuacji, które ukazują indywidualne spojrzenie autora na realia życia w Polsce na przełomie wieków. W obrazach Mateusza Drozdowskiego w kolażowy sposób łączone są fotografie z różnych okresów czasowych, miejsc i okoliczności, co prowadzi do absurdalnego efektu. Jak sam autor pisze o swojej pracy: „Fascynują mnie rodzinne uroczystości, imprezy, spotkania, wakacje spędzone na wsi u dziadków i specyficzna estetyka towarzysząca tego typu wydarzeniom. Wykorzystuję tę sytuację, starając się oddać to, czym współcześnie jest tzw. „polskość”, dojść do tego, co uniwersalne i rozpoznawalne dla każdego mieszkańca tej części świata”.

Artysta łączy ze sobą nostalgiczne, sentymentalne spojrzenie i nieco cyniczne, pełne ironii poczucie humoru. Prace autora w skrajny sposób ukazują dążenia ludzi do awansu społecznego poprzez kreowanie wyglądu otoczenia i siebie samych, co ujawnia wstyd wobec własnego pochodzenia. Autor demaskuje kompleksy wynikające z pozycji społecznej i uwzniośla motywy zaczerpnięte z małych miast i wsi lat 90. poprzez zestawienie ich z konwencjami malarskimi sztuki barokowej. Wiele obrazów wprost nawiązuje do klasycznych dzieł sztuki, takich jak „Lekcja anatomii doktora Tulpa” Rembrandta czy „Judyta odcinająca głowę Holofernesowi” Caravaggia. Kolażowa technika tworzenia wzmacnia deformacje przestrzeni obrazu. Według artysty dla jego prac „wspólnym mianownikiem jest budowanie rzeczywistości w obrazie, swego rodzaju uniwersum będącego krzywym/ zdeformowanym odbiciem tego co znamy”.
Na deformacje zwraca uwagę także Julia Stachura w tekście kuratorskim do wystawy „Proszę to usunąć” (Kolektyw Pod Ciśnieniem, 25 maja – 9 czerwca 2024). Kuratorka w kontekście obrazu „Rodzina” pisze: „W przedstawionym wnętrzu dominuje wrażenie surrealistycznego zniekształcenia, przerysowania i przytłoczenia, spotęgowane faktem, iż niektóre z portretowanych postaci odwzajemniają nasze spojrzenia, jak gdyby burzyły tzw. czwartą ścianę (fourth wall) i obnażały zarazem iluzję podtrzymywane przez rozmaite konwencje (społeczne, artystyczne, ekonomiczne), a także nasz status jako voyeurów czy członków rodziny”.

O formie malarstwa najtrafniej napisał prof. Janusz Marciniak, założyciel i wieloletni prowadzący XII Pracowni Malarstwa UAP, w której autor wystawy studiuje. W kontekście obrazu „Rodzina” Janusz Marciniak zanotował na stronie internetowej pracowni: „Mateusz Drozdowski osiągnął w swoim malarstwie niezwykły poziom piękna i sensualności materii malarskiej oraz koloru. Jego nowy obraz działa wprost organoleptycznie. Jest przy tym alegorią fenomenu życia zabarwioną poczuciem humoru i ciekawością tego, co w naszej zbiorowej i indywidualnej egzystencji dziwne i niepokojące. Malowane przez Mateusza sceny rodzajowe, portrety rodzinne, obrazy wojny, katastrof i wypadków to przejaw poezji wizualnej, której zapleczem jest widzenie oparte na twórczym korzystaniu z fotografii i własnej wyobraźni. W niektórych obrazach Mateusza można dostrzec fascynację zdeformowanym wyglądem ludzi i rzeczy, surrealistycznym wymiarem rzeczywistości. Te obrazy przywodzą na myśl panoptikum, XVI i XVII wieczne gabinety osobliwości, kunstkamery i muzea przyrodnicze. Ale przede wszystkim, dzięki formie plastycznej, są autentycznym malarstwem”.

[1] John Berger, “O Patrzeniu”, przeł. Sławomir Sikora, Fundacja Aletheia, Warszawa 1999, s. 53

(tekst kuratorski: Monika Szczygieł)

 
O ARTYŚCIE:
Mateusz Drozdowski (ur. 2000 r. w Poznaniu) — artysta wizualny zajmujący się malarstwem i rysunkiem. Od 2021 roku jest studentem malarstwa na Uniwersytecie Artystycznym im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu. Obecnie, jako student IV roku, studiuje w XII Pracowni Malarstwa (dra Agnieszka Sowisło-Przybył, mgr Monika Szczygieł). Od 2024 roku współtworzy nieformalną grupę artystyczną pod nazwą Kolektyw pod Ciśnieniem. Finalista 14. edycji konkursu Nowy Obraz / Nowe Spojrzenie.

https://www.instagram.com/mateuszdrozdowski_/

 

Pyramida Gallery jest patronem Festiwalu Obrazu 2025. Mecenat nad galerią sprawuje firma Robot Gentleman.

https://www.instagram.com/pyramidagallery/

 

Wydarzenie na facebooku: https://www.facebook.com/share/1G5ae3dv6D/


ENG:

 

Mateusz Drozdowski
SUIT
Solo exhibition at Pyramida Gallery (64 Garbary St., Poznań)
May 8 — 10, 2025
Opening: May 8, 6:30 PM — Image Festival 2025

 

The exhibition is open during gallery hours: 12:00 PM — 6:00 PM.

 

ABOUT THE ARTIST:
Mateusz Drozdowski (born in 2000 in Poznań) is a visual artist working in painting and drawing. Since 2021, he has been studying painting at the Magdalena Abakanowicz University of the Arts Poznań. Currently a fourth-year student, he studies in the XII Painting Studio (dr. Agnieszka Sowisło-Przybył, MA Monika Szczygieł). Since 2024, he has been a co-founder of the art collective Kolektyw pod Ciśnieniem. Finalist of the 14th edition of the Nowy Obraz / Nowe Spojrzenie competition.

https://www.instagram.com/mateuszdrozdowski_/

 

Pyramida Gallery is a patron of the Image Festival 2025.
The gallery is patroned by the company Robot Gentleman.

https://www.instagram.com/pyramidagallery/ 

 

Facebook event: https://www.facebook.com/share/1G5ae3dv6D/